Jumaat, 27 Januari 2012

Kahwin Pada Usia Muda..

Assalamualaikum w.b.t..
Alhamdulillah syukur kepada Nya kerana Eykin masih lagi bernafas pd saat ini..
Memang dah lama Eykin tak masukkan entry baru utk semua kan?
Maaf kerana terlalu sibok dan ade bnd yang perlu difikirkan..
Entry kali ini insyallah mmg sangat seronok sbb nye tajuk kali ini adalah
KAWEN PADA USIA MUDA!!!




Pilih satu sahaja : BAHAGIA ATAU DERITA???
Mestilah pilihan kita semua bahagia kan?btl tak??
Memang tak boleh dinafikan bahawa panas bukan nya sampai ke petang kan?
Tapi berkat doa ibu bapa dan juga pasangan insyallah sebuah perkawenan yg direstui akan 
berkekalan..
Eykin mencarit entry kali ini bukan atas dasar pengalaman tapi atas pengalaman sebuah family
yang sangat indah dan bahagia..
Tak mungkin kita gatal apabila mengutarakan bahwa hendak kawen pada usia 20 an..
Kadang2 utk meneruskan kehidupan perlukan seorang yg sentiase disisi kita walau senang
mahupun susah..
Seperti adat orang Melayu,setiap perhubungan perlu di ikat..
Dirisik,Dipinang,Bertunang dan akhirnya mendirikan masjid..
Insyallah jika betul pilihan nya akan bahagia sebuah perkahwinan..
Macam2 yg eykin dengar pasal cerita org dl2...
Kawen atas dasar pilihan keluarga dan kawen dl baru bercinta?
Abis mcm mane utk zaman sekarang ini  ye..
Lebih mudah jika kita mengenali wahai sang jejaka yg singgah dihati kita 
dan berjaya mencuri hati ini..
Seperti Petikan Surah AN-NUUR :32
Dan kahwinkan lah orang bujang(lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu,dan org yg soleh dari hamba2 kamu,lelaki dan perempuan.jika mereka miskin,Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia -NYA kerana Allah Maha Luas (Rahmat -NYA dan limpah kurnia NYA),lagi Maha Mengatahui..
 Memang pelik kalau kita yg masih
  menuntut nak berkawen..
Tapi semua ini adalah benda yg baik tak elok jika dilambat2kan..
Bagi yg masih belajar akan terfikir mcm mne nak hidop dengan tiada kerja 
Tapi jgn pelik atau muskil jika ade pelajar yg berkawen tetapi menggunakan 
Duit PTPTN..
Bak kata pepatah Sedang kan ulat pon pandai cari makan..
Ini apatah lagi manusia kan?
Perkahwinan ini umpama kita belayar di lautan yang bergelora...
Jadi tidak salah kan jika mahu kawen pd usia 
semuda kita ini kan??
Sampai bila mahu bersendirian ataupon keseorangan tanpa teman..
Bercinta dahulu sebelum berkahwin mungkin lebih indah sebab kita 
sudah mengenali hati budi masing2..
Atau pon boleh pilih utk berkahwin dan bercinta kemudian..
Pupuk lah cinta itu dengan penuh kasih syg..
DUA HATI SATU JIWA..


SEKIAN...

1 ulasan:

Cik Lyeen berkata...

http://dewisyifaindehouse.blogspot.com/2012/01/vote-for-dewisyifaindehouseblogspotcom.html


Lyeen harap sangat-sangat u all berbesar hati dan meringankan jari-jemari anda untuk tekan butang "VOTE" tu..Okey..:)